UWC Bosnia-Hertsegovinassa

Mostarin ihastuttava UWC-koulu on hyvin erityislaatuinen muihin UWC-kouluihin verrattuna. Se aloitti toimintansa syksyllä 2006 ja on UWC-perheen toiseksi nuorin jäsen. Se avattiin projektin ainutlaatuisuuden nähneiden valtioiden, järjestöjen ja yksityishenkilöiden avustuksella. Projekti on ensimmäinen, jossa UWC-liike ja International Baccalaureate Organization toimivat virallisesti yhteistyössä.

MO 001

Koulun perustamisajatus on hyvin mielekäs. Mostarissa eri etnisistä taustoista tulevien asukkaiden välillä on jännitteitä. Sotaisa historia jakoi kaupungin kahtia julmuuksien ja tuhon säestämänä 1990-luvun alkupuolella. Sodan aikana kaupungin serbit lähtivät kaupungista ja myöhemmässä vaiheessa bosniakit ja kroaatit asettuivat toisiaan vastaan. Paluumuutto on ollut hyvin hidasta, mikä on johtanut kaupungin pysyvään kahtiajakautumiseen. Mostarin itäosa on pääasiassa bosniakkien ja länsi kroaattien asuttama. Kaupungin jakautumisen myötä kummallakin etnisellä ryhmällä on omat instituutionsa ja kanssakäymistä on vähän kaupungin eri puolien välillä.

Myös koulut ovat jakautuneet etnisten taustojen mukaan. Bosniakit ja kroaatit opiskelevat eri rakennuksissa eri opetussuunnitelmien mukaan. Mostarin UWC-koulun on tarkoitus tuoda ymmärrystä kansakuntien välille koulutuksen kautta. Koulu on Mostarin ainoa, jossa bosniakit, kroaatit ja serbit opiskelevat saman opetussuunnitelman mukaan ja osallistuvat samoille oppitunneille. Tämä tasapuolistaa muuten vanhentunutta ja laadultaan vaihtelevaa opetusjärjestelmää.

MO 002

Koulun keskeinen sijainti kaupungissa luo erinomaiset CAS-mahdollisuudet. Varsinkin yhteiskuntapalvelu on hyvin palkitsevaa, sillä sen kautta pääsee tekemisiin todellisten avuntarvitsijoiden kanssa. Kaupungista löytyy orpokoti, vanhainkoti sekä koulu erityistä huomiota tarvitseville lapsille. Muu CAS-tarjonta on laaja. Harrastuksia löytyy ekologiakerhosta astronomiakerhoon. CAS-tunneilla voi harrastaa joogaa, aerobicia tai jalkapalloa, osallistua lauluyhtyeen tai bändin toimintaan, lähteä vaelluksille Bosnian huikeisiin vuoristoihin pilvien rajalle, pitää kirpputoria tai ottaa osaa Malli-YK:hon. Myös uuden kielen opiskelun aloittamiseen on mahdollisuus.

Kaupunki luo harrastusmahdollisuuksien lisäksi myös uskomattoman ympäristön elää. 88 000 ihmisen Mostar sijaitsee vuorten ympäröimänä eteläisessä Bosnia ja Hertsegovinassa. Aurinkoinen kaupunki on tunnettu sen vanhasta sillasta, jolla on symbolinen merkitys yhdistävänä voimana kaupungin kahden puolen välillä. Asuminen on järjestetty kahteen erilliseen rakennukseen, jotka ovat kävelymatkan päästä toisistaan. Kummassakin asuntolassa on tilaa noin 80 oppilaalle. Asuminen tapahtuu kahdesta neljään hengen huoneissa. Itse opiskelu tapahtuu paikallisten kanssa Gimnazija Mostarissa, joka on historiallisesti merkittävä ja rakennettu aivan keskustan ytimeen. Koulurakennus on kunnostettu ja se on modernisti varustettu.

MO 003

Ainutlaatuisuutensa vuoksi elämä Mostarin koululla eroaa verrattuna perinteisimpiin UWC-kouluihin. Sen todellisuus on opettavaista ja arki haasteita tarjoavaa. Haasteellisuuden luomat paineet eivät välttämättä sovi kaikille. Sopeutuvaiselle ja avoimin mielin matkaan lähtevälle henkilölle koulu antaa mahdollisuuden kahteen upeaan ja ikimuistoiseen vuoteen. Loistava sijainti Adrianmeren rannalla helpottaa matkustamista. Lomilla on helppo käydä Italiassa, Kroatiassa tai muissa Balkanin maissa. Itse kaupungin sisällä lyhyet välimatkat luovat omat mahdollisuutensa vapaa-ajan viettoon. Vahva paikallinen leima auttaa pääsemään kohdemaan kulttuuriin entistä paremmin sisään. Lisäksi kymmenistä eri kulttuureista oppii päivittäin mahtavia asioita. Tärkein kaikista on tunne siitä, että pääsee vaikuttamaan todellisiin asioihin. Mahdollisuuden tähän luo erityisesti koulun asema uutena instituutiona. Mostarin koulu antaa paljon haasteita, mutta samalla oikealla asenteella paljon mahdollisuuksia ja loppujen lopuksi jättää jäljen ajattelutapaan pitkäksi aikaa mahtavien muistojen kautta.

HUOM! Lue tämän pinnallisen kuvauksen lisäksi enemmän Bosnian historiasta esim. Noel Malcolmin “Bosnia: A Short History” teoksesta tai sodan jälkeisestä politiikasta Sumantra Bosen “Bosnia After Dayton: nationalist partition and international intervention” -kirjasta.

Koulun nettisivut löytyvät täältä.